Η πολιτική οικολογία υπερβαίνει Αριστερά και Δεξιά

Της ΒΙΚΗΣ ΤΣΙΩΡΟΥ, από την «Ελευθεροτυπία»:  http://www.enet.gr/online/online_text/c=113,id=10576336*

«Η πολιτική οικολογία είναι η μόνη νέα ιδέα, από το 1945», ισχυρίζεται ο Ιβ Φερμόν, συγγραφέας, δημοσιογράφος, κριτικός κόμικ και «πράσινος» ευρωβουλευτής. Στο βιβλίο του «Ιστορία της οικολογικής επανάστασης» περιγράφει τις βάσεις της πολιτικής οικολογίας, τους ιδρυτές της και τις θέσεις της στη σκακιέρα των κομμάτων.

Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Λιμπερασιόν», διασαφηνίζει και διαχωρίζει, ωστόσο, τον όρο «πολιτική οικολογία» από αυτόν της «επιστημονικής οικολογίας». Η«επιστημονική οικολογία» είναι μια επιστήμη που προσδιορίστηκε το 1866 από τον γερμανό ζωολόγο Ernst Haeckel ως «το σύνολο της επιστήμης των σχέσεων του οργανισμού με το περιβάλλον, το οποίο περιλαμβάνει, με την ευρεία έννοια, όλες τις καταστάσεις της ύπαρξης». Ο όρος της πολιτικής οικολογίας, είναι το πέρασμα από μια επιστήμη σε μια συνείδηση και στη συνέχεια σε μια οργάνωση. Ο Φερμόν διακρίνει επίσης την προστασία του περιβάλλοντος από την πολιτική οικολογία:

 

«Η πολιτική οικολογία είναι μια ολότητα, μια σκέψη που αρθρώνει μια επανάσταση της κοινωνίας γύρω από έναν συγκεκριμένο αριθμό αξόνων: Την προστασία του περιβάλλοντος και τη διάσωση της φύσης, την κοινωνική αλληλεγγύη, την ιδιότητα του πολίτη και της δημοκρατίας σε μια προοπτική που προϋποθέτει τις διαφορετικές σχέσεις Βορρά – Νότου. Ο αγώνας για το περιβάλλον είναι πάντα αγώνας κοινωνικός και αντιστρόφως. Οι περιβαλλοντιστές είναι ατελείς οικολόγοι, τους λείπει μια διάσταση. Ο Νικολά Ιλό, (υποψήφιος των Γάλλων Πράσινων», στις τελευταίες εκλογές) εξαπάτησε τους οπαδούς του καθώς τους άφησε να πιστεύουν πως τα προβλήματα του πλανήτη δεν ήταν πολιτικά και μπορούσαν να επιλυθούν με μερικά μέτρα που θα μπορούσε να λάβει ο οποιοσδήποτε υποψήφιος».

Στο βιβλίο του αναφέρεται εκτενώς στους προδρόμους της πολιτικής οικολογίας και εξηγεί το γιατί:

«Ηθελα να δείξω πως η πολιτική οικολογία δεν έχει εμφανιστεί από το πουθενά. Υπάρχουν στοχαστές που δεν τους συνδέουμε με την οικολογία, όπως ο Χανς Τζόνας (1903-1993) ή η Χάνα Αρεντ (1906-1975), οι οποίοι όμως με το έργο τους έχουν βάλει τις βάσεις στη σκέψη των οικολόγων. Ενας άλλος που επηρέασε βαθιά την πολιτική οικολογία στη Γαλλία και τον θεωρώ ιδρυτή της, είναι ο Ελιζέ Ρεκλί (1830-1905). Αυτός ο μεγάλος γεωγράφος ήθελε να παρατηρεί τα πάντα επί τόπου. Προκειμένου να δημιουργήσει μια εγκυκλοπαίδεια αφιερωμένη στην ιστορία της Γης, ο Ρεκλί διέσχισε τον κόσμο και επισήμανε τις πρώτες φθορές εξαιτίας της υπερβολικής εκβιομηχάνισης και της εντατικής καλλιέργειας. Βρέθηκε στο πλευρό των λαών που συνθλίβονταν από την αποικιοκρατία και σε αυτούς που μάχονταν για την προστασία του περιβάλλοντος. Φεμινιστής, επίσης, οπαδός του ελέγχου των γεννήσεων, ειρηνιστής. Υπήρξε πράγματι ο πρώτος που δόμησε όλους τους σταθμούς της πολιτικής οικολογίας στη Γαλλία».

– Στο βιβλίο του υπογραμμίζει επίσης το ρόλο της επιστημονικής φαντασίας.

«Στα τέλη της δεκαετίας του ’60, οι συγγραφείς της επιστημονικής φαντασίας αρχίζουν να ασχολούνται με τις ανθρωπιστικές επιστήμες, μεταξύ των οποίων και με την οικολογία. Ιδιαίτερα ο Φρανκ Χέρμπερτ, οικολόγος ο ίδιος, ο οποίος μας έδωσε ένα αριστούργημα οικολογικής φαντασίας, τον κύκλο του «Dune».

Αλλά επίσης και η αγγλική σχολή των «καταστροφιστών» με τους Μπάλαρντ, Τζον Κρίστοφερ, Τζον Γουίντμαν και αργότερα τους Τζον Μπράνερ και Κρίστοφερ Πριστ. Ολοι αυτοί περιγράφουν έναν κόσμο στα πρόθυρα των περιβαλλοντικών καταστροφών: πλημμύρες, καμένα δάση, ερημοποίηση, κυκλώνες και μετά κοινωνική αποσύνθεση…».

– Πολλοί έχουν προσάψει στους οικολόγους αυτή τη συμπάθειά τους στην καταστροφολογία…

«Ισως να σφάλαμε που ήμασταν τόσο «καταστροφιστές», αλλά είχαμε δίκιο αφού ότι περιγράφαμε έγινε πραγματικότητα! Δυστυχώς τα γεγονότα μας δικαίωσαν: υπερθέρμανση του πλανήτη, μόλυνση των υδάτων, διάβρωση της βιοποικιλότητας».

– Στο βιβλίο σας, δείχνετε τις πρώτες σελίδες του περιοδικού «Γκελ Ουβέρτ», πρωτοποριακό περιοδικό της πολιτικής οικολογίας.

«Η πολιτική οικολογία αναδύεται στη Γαλλία μέσα στο Μάη του 68. Το 1971, ο σκιτσογράφος και δημοσιογράφος Πιερ Φουρνιέ ξεκινά αυτό που αποκαλεί «έναρξη της οικολογικής επανάστασης στην Ευρώπη», την πρώτη πραγματική οικολογική επανάσταση, με ένα sit-in έξι εβδομάδων στην περιοχή Εν ενάντια στην κατασκευή μιας πυρηνικής μονάδας. Το 1972, ο Φουρνιέ δημιουργεί το περιοδικό «Γκελ Ουβέρτ» με υπότιτλο: «περιοδικό που αναγγέλλει το τέλος του κόσμου». Ολοι οι Γάλλοι οικολόγοι είναι παιδιά του Φουρνιέ. Μετά από δέκα χρόνια δημιουργείται το Κόμμα των Πράσινων.

Η πολιτική οικολογία είναι η μόνη νέα ιδέα στην πολιτική της Γαλλίας, από τον τελευταίο πόλεμο. Ξαφνικά ενοχλεί όλον τον κόσμο και ανατρέπει όλα τα προϋπάρχοντα σχήματα. Οταν εμφανιστήκαμε για πρώτη φορά στη Βουλή, κανείς δεν ήξερε πού να μας τοποθετήσει. Αριστερά; Δεξιά; Υπήρξαν ατελείωτες συζητήσεις: οι βουλευτές της Αριστεράς δεν ήθελαν να τοποθετηθούμε πιο αριστερά από αυτούς στο ημικύκλιο. Στα δεξιά δεν θέλαμε εμείς να πάμε. Στο ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, τελικά, μας τοποθέτησαν στο βάθος της αίθουσας και εμείς αναρωτιόμασταν: «Γιατί όχι μπροστά»;

Η πολιτική οικολογία δεν γεννήθηκε ούτε από την Αριστερά, ούτε από τη Δεξιά. Αναδύθηκε, αναζητώντας τις δικές της ρίζες, βασιζόμενη σε ένα σύνολο ιδεών οι οποίες συνέθεταν διαφορετικές κουλτούρες και συχνά δύσκολα αρθρώνονταν. Σήμερα, τα σημεία ρήξης δεν περνούν πια από τον άξονα Δεξιά – Αριστερά. Φέραμε μια απάντηση σε αυτήν την ερώτηση εδώ και καιρό με τις συμμαχίες σε εθνικό, τοπικό και περιφερειακό επίπεδο. Ενίοτε συμμαχούμε με την Αριστερά, αλλά το ίδιο δεν είναι εφικτό με τη Δεξιά και την άκρα Δεξιά».

– Οι ακροαριστερές οργανώσεις δεν σας εμπιστεύονταν…

«Λογικό, αφού μία από τις βάσεις του μαρξισμού ήταν το μίσος για τους αγρότες. Μετά το 1968, δεν υπήρξε συνέχεια των οικολογικών ιδεών στην ακροαριστερά, και οι αριστεριστές στη Γαλλία δεν επένδυσαν στην οικολογία, αντίθετα με τους Γερμανούς. Μία από τις μεγάλες διαφορές της πολιτικής οικολογίας με τους αριστεριστές, είναι πως οι Πράσινοι ήταν ρεφορμιστές και επαναστάτες. Πάντα είχαμε ως στόχο μια βελούδινη και όχι μια βίαιη επανάσταση. Ομως μια ήπια επανάσταση, προετοιμάζεται σιγά σιγά, και αν θέλουμε να επιτύχουμε, πρέπει να δεχθούμε τις προτεινόμενες από άλλους ιδέες, ακόμη και μεταρρυθμίσεις, όταν βρίσκονται στο ίδιο μήκος κύματος με τις δικές μας».

Advertisements

8 Σχόλια to “Η πολιτική οικολογία υπερβαίνει Αριστερά και Δεξιά”

  1. πολύ πολύ ορέα…

  2. »μέσα στο Μάη του 68. »
    Τουλαχιστον ειναι παιδια του Μαη και αρα βρισκονται στο στοχαστρο του Δεξιου Σαρκοζί που αποτελει και το παρον προτυπο του Δαμάλου μας .

  3. Ενημερωτικά για τον »καπιταλισμό της καταστροφής»

    http://www.disabled.gr/lib/?p=10279

  4. Να κιενα θεμα που ενώνει μαλλον Αριστερά και
    Ο- Π…Τα μεταλλαγμένα

    http://www.enet.gr/online/online_text/c=112,id=289088

  5. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ

    Αγαπητοί φίλοι και φίλες,

    Πολλές φορές οι ανά τον κόσμο ερευνητές έχουν αναρωτηθεί, για ποιο λόγο στις σύγχρονες ναρκισσιστικές κοινωνίες, υπάρχουν άνθρωποι! που προσφέρουν εθελοντική εργασία, στο πλαίσιο διαφόρων προγραμμάτων των δήμων ή μη κυβερνητικών οργανώσεων.
    Η συγκεκριμένη συμπεριφορά θεωρείται από πολλούς αξιοθαύμαστη, αλλά από τους ψυχο
    λόγους αινιγματική, αφού όχι μόνο δεν υπάρχει εμφανές! προσωπικό όφελος, αλλά ενίοτε συνεπάγεται, για τον εθελοντή, απώλεια χρόνου και επιπρόσθετο άγχος.(Αυτό εφαρμόζουμε
    εμείς ως ομάδα κοινωνικής Αλληλεγκύης στο Γαλάτσι & όπου μπορούμε, με ειδικό όρο στο νομικό μας πλαίσιο, δεν δίνουμε, ούτε παίρνουμε χρήματα από κανέναν). Είναι όμως έτσι, όλες οι ΜΚΟ η κάτι άλλο ? που μόνο στα λόγια είναι ΜΚΟ και κάποιες από αυτές χρηματο
    δοτούνται αδρά και το 70% πάει σε διοικητικά έξοδα και κανείς δεν ξέρει το πραγματικό, έργο & το μέγεθος, της ανιδιοτελούς όπως φαίνεται προσφοράς τους προς το συνάνθρωπο!
    Ερευνητές Ψυχολόγοι και Ψυχίατροι, από όλο το κόσμο μετά από εικοσαετή έρευνα με εθε
    λοντές εντόπισαν πέντε βασικά κίνητρα εθελοντισμού πού τελικά ανάγεται σε τρόπο ζωής :
    1)Αξίες: Για ικανοποίηση προσωπικών αξιών ή ανθρωπιστικών ιδεωδών.
    2)Ενδιαφέρον για την κοινότητα: Βοήθεια προς μια ομάδα με την οποία το άτομο αισθάνεται συνδεδεμένο.
    3)Ενίσχυση του αυτοσεβασμού: Προκειμένου ο εθελοντής να νιώσει καλύτερα ή να αποφύ
    γει πιέσεις.
    4)Κατανόηση: Γνωριμία με άλλους ανθρώπους. τόπους ή πολιτισμούς και συνεπώς καλύτε
    ρη κατανόηση αυτών.
    5)Προσωπική ανάπτυξη: Μια πρόκληση για προσωπική βελτίωση, προώθηση της επαγγελ
    ματικής σταδιοδρομίας.
    Τα άτομα νεαρής ηλικίας συνήθως αναπτύσσουν εθελοντική δραστηριότητα για να προω
    θήσουν την καριέρα τους, ενώ εθελοντές μεγαλύτερης ηλικίας(όχι όλοι) κινητοποιούνται από πιο αφηρημένες αξίες! όπως ο ανθρωπισμός, ή η συμμετοχή στη δράση της κοινότητας τους.
    Το θέμα του κοινωνικού εθελοντισμού και της κοινωνικής αλληλεγγύης, εμείς το βλέπουμε (μη διαφωνώντας σε πολλά απ’ τα πιο πάνω)ακόμη πιο διαφορετικά από τους εκφραστές, μιας άλλης νοοτροπίας(ΜΑΡΑΘΩΝΙΩΝ ΕΠΑΙΤΕΙΑΣ, ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ ΠΕΙΝΑΣ, κ.λ.π.)που πίσω κρύβονται κύριοι και κυρίες που αυτοπροβάλλονται με το δήθεν έργο τους & τις πιο πολλές φορές, απομυζούν τον κρατικό κορβανά σε έργα κατασκευαστικά, αλλά & σε άφθονο χρήμα που ανήκει ουσιαστικά σε ΕΥΠΑΘΕΙΣ ΟΜΑΔΕΣ! που ποτέ, η σπάνια αν προτιμάτε καλύτερα, το διαχειρίζονται οι ίδιες για τις πραγματικές τους ανάγκες… Δηλαδή ποτέ δε παραμένουμε ουδέτεροι, αλλά παλεύουμε ΟΛΟΙ συλλογικά με ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ πάντα το ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟ στην Πατρίδα μας, αλλά και σ’ όλο τον κόσμο. Η ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ που εκφράζουμε απέναντι στους συνανθρώπους είναι πολιτική, οικονομική, αλλά και ηθική. Έτσι θέλουμε να δείξουμε στον Ελληνικό ΛΑΟ, ότι δεν υπάρχουν μόνο οξυμένα προβλήματα στη γειτονιά, στη επαρχία, σε όλη τη ΠΑΤΡΙΔΑ, αλλά και σ’ όλους τους λαούς της γης. Η πραγματική ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ για όλους εμάς, που πιστεύουμε πάνω απ’ όλα στον ΑΝΘΡΩΠΟ! είναι να προσφέρουμε με τη ψυχή μας στο μέτρο που μπορούμε, σε όλους ανεξαιρέτως. Χωρίς διακρίσεις, τη βοήθειά μας και για όποιο δήποτε πρόβλημα κληθούμε, επικουρικά! αλλά μπροστάρης πάντα το ΚΡΑΤΟΣ(όχι άλλος προσφέρει, άλλος φαίνετε & άλλος εκμεταλλεύεται τις ευαισθησίες μας)
    Μόνο έτσι, θα μπορέσουμε πραγματικά κάποτε, να κοιτάμε ΙΣΙΑ στα μάτια! Όλους τους
    ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΥΣ μας! αλλά κυρίως τα παιδιά όλου του κόσμου! τα παιδιά μας.
    Δημιουργώντας για όλους ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ της ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ για μια ΖΩΗ πιο όμορφη! όπου το αυτονόητο θα προσφέρεται απλόχερα και δίκαια(χωρίς να χαράζουν άλλοι την ρώτα τους), αλλά οι ίδιοι χωρίς συμβιβασμούς και επαιτεία.
    Και θ΄ αγκαλιάζει πάντα και πάνω απ’ όλα το ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟ με ΑΝΙΔΙΟΤΕΛΕΙΑ.

    ΦΙΛΙΚΑ
    ΜΕ ΑΠΕΙΡΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ
    Κουνάνης Ελευθέριος Φραγκίσκος
    Εκπαιδευτικός Μηχανικός – Παιδαγωγός, ΑμεΑ.
    Υποψήφιος – Βουλευτής, με τους ΄ΟΙΚΟΛΟΓΟΥΣ – ΠΡΑΣΙΝΟΥΣ ΄ στην Β’ Αθήνας.
    Μέλος της Παναττικής – Επιτροπής κατά της ηλεκτρομαγνητικής ενέργειας.
    Μέλος & Σύμβουλος για τις ευπαθείς ομάδες του Πανελλαδικού Συνδέσμου ΠΑΣΥΠΚΑ,
    συνανθρώπων μας με κινητικά & άλλα προβλήματα. Ιδρυτής & συντονιστής Κέντρων ΑμεΑ στη Ελλάδα.
    Ιδρυτής και υπεύθυνος της Εθελοντικής ομάδας Κοινωνικής Αλληλεγκύης Γαλατσίου.
    Πρ. Πρόεδρος Εκπολιτιστικού Εξωραϊστικού και Αθλητικού Συλλόγου Άνω Γαλατσίου
    Πρ. Πρόεδρος Συλλόγων Γονέων & Κηδεμόνων και συντονιστικών επιτροπών στη Παιδεία 12 χρόνια
    Μέλος τής Επιτροπής Ανθρωπιστικής βοήθειας, και της επιτροπής Κατά των κεραιών του θανάτου, στο Γαλάτσι.
    http://users.otenet.gr/~fracisko/
    http://www.pasipka.gr/

  6. βιοαννη το ονειρο σου δεν επαληθευεται ακριβώς …ισως στην επομενη βουλή που μπορει και να μην αργήσει …
    Το ενθαρρυντικό βεβαια ειναι οτι
    α) Ο μεν Πρωθυπουργουλης μας δεν παραδιδει σε κανεναν αλλον την ευθυνη για την καταστροφή , το ρημαδιο και την κυριολεκτικά Καμμενη γή στην οποια μας οδηγησε…
    (αλλά θα την Λουστει ολοκληρη και στο ακεραιο τις μερες πουρχονται )

    και β) Οτι οι Ο-Π κανουν μαλλον μια πόλύ αξιοπρεπή παρουσια
    ή οποια τους καθιστα πια υπολογισιμους συνομιλητες και εταιρους στα Νεα σχηματα και συμμαχιες που θα συγκροτηθουν οπωσδηποτε στα Αριστερά του Πασόκ …
    🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: